Získať stravovacie návyky pritom nie
je ťažké. Ide len o to, aké možnosti svojmu dieťaťu rodičia ponúknu a ako
sa k jedlu a pri stole správajú.
ZA
žiadnych okolností nesmieme žiadnymi stratégiami ani trikmi deti nútiť do
jedla, prosiť ich a prehovárať ich k „ďalšej lyžici“.
Annete Kast-Zahn (nemecká psychologička a behaviorálna terapeutka)
Aby dieťa jedlo a dokázalo adekvátne
stolovať, musia pri jedálenskom stole platiť pravidlá. Tie určuje prevažne
rodič, no dieťa sa môže pri ich stanovení podieľať. Pravidlá sa dodržujú
jednoduchšie, pokiaľ dieťa vie, že si ich určilo samé.
Pravidlá pri stravovaní ü Výber a ponuku potravín určujú
rodičia. ü Čas, kedy sa jedlo podáva je
obmedzený a má jasne stanovené hodiny. ü Dieťa môže samo rozhodovať o tom,
koľko si toho praje zjesť a koľko nechá na tanieri. ü Rodičia sedia pri stole spolu s dieťaťom,
no sústreďujú sa skôr na svoje jedlo ako na množstvo zjedeného jedla
dieťaťom. ü Ak stoluje celá rodina, alebo členovia rodiny (napríklad matka a dieťa), dieťa od stola
neodchádza skôr, ako dojedia ostatní. ü Odvádzanie pozornosti hračkami,
knižkami a tabletom či násilné kŕmenie je neprípustné! Najlepší prístup je
viesť s dieťaťom príjemný rozhovor o čomkoľvek a vtiahnuť ho
do rodinnej konverzácie. ü V priebehu dňa dieťa nedostáva
náhradu v podobe snackov, sladkostí a iných pochutín. Najlepšie je
ich nahradiť ovocím a surovou zeleninou, ktoré má položené tzv. po ruke. ü Ako pitie je najlepšia čistá voda
alebo čaj, bez zvýšeného prísunu cukru. Džúsy a sladené nápoje vyvolávajú
pocit nasýtenia a nie sú pre zdravý vývin dieťaťa vôbec vhodné. ü Aj malé dieťa zvládne základné činnosti
prípravy stola pred jedlom. Pomoc dieťaťa v kuchyni alebo v jedálni
je výbornou motiváciou k jeho samotnému stolovaniu a jedeniu. |
Netreba očakávať, že zmeny v stravovaní
dieťaťa nastanú okamžite. Dieťaťu treba dať čas k tomu, aby si pravidlá stravovania osvojilo a najmä, aby
pochopilo, aké výhody získava z ich dodržiavania a naopak, aké nevýhody
pre neho vyplývajú z ich nedodržiavania. Riešenie celej situácie má však v rukách
rodič, ktorý sa pri nastolení zmien správa láskavo no jednoznačne a stabilne.
Zdroj: Kast-Zahn, A. 2019. Ako naučiť
deti pravidlá. Bratislava: Lindeli, 2019. ISBN 978-80-566-1142-5.
Komentáre
Zverejnenie komentára