AKO ZVLÁDNUŤ „NEJEDENIE“ DIEŤAŤA ALEBO AKO ODSTRÁNIŤ PROBLÉMY PRI JEDÁLENSKOM STOLE

Mnoho detí predškolského veku má problémy v stravovaní. Nedokážu zjesť ponúkané jedlo samostatne alebo vôbec, jedenie im trvá príliš dlho, pri stole neposedia. Mnohé deti sú až príliš vyberavé a zjedia len jeden či dva druhy jedla. Rodičia, aby eliminovali tieto problémy, často pri stravovaní svojho dieťaťa používajú tzv. barličky, napríklad kŕmia dieťa, ktoré by už dávno malo jesť samostatne, alebo dieťaťu roztláčajú stravu na kašu, dokonca ju mixujú, „naháňajú“ dieťa po miestnosti s cieľom vložiť mu do úst aspoň jedno sústo... Najnovší fenomén pomoci dieťaťu najesť sa je v sledovaní programov na tablete a mobile pri stole. Rodičia tieto digitálne technológie radi používajú na odpútanie pozornosti dieťaťa, aby ho mohli nakŕmiť aspoň niekoľkými lyžicami.

Získať stravovacie návyky pritom nie je ťažké. Ide len o to, aké možnosti svojmu dieťaťu rodičia ponúknu a ako sa k jedlu a pri stole správajú.

ZA žiadnych okolností nesmieme žiadnymi stratégiami ani trikmi deti nútiť do jedla, prosiť ich a prehovárať ich k „ďalšej lyžici“.

Annete Kast-Zahn (nemecká psychologička a behaviorálna terapeutka) 

Aby dieťa jedlo a dokázalo adekvátne stolovať, musia pri jedálenskom stole platiť pravidlá. Tie určuje prevažne rodič, no dieťa sa môže pri ich stanovení podieľať. Pravidlá sa dodržujú jednoduchšie, pokiaľ dieťa vie, že si ich určilo samé.

Pravidlá pri stravovaní

ü  Výber a ponuku potravín určujú rodičia.

ü  Čas, kedy sa jedlo podáva je obmedzený a má jasne stanovené hodiny.

ü  Dieťa môže samo rozhodovať o tom, koľko si toho praje zjesť a koľko nechá na tanieri.

ü  Rodičia sedia pri stole spolu s dieťaťom, no sústreďujú sa skôr na svoje jedlo ako na množstvo zjedeného jedla dieťaťom.

ü  Ak stoluje celá rodina, alebo členovia rodiny (napríklad matka a dieťa), dieťa od stola neodchádza skôr, ako dojedia ostatní.

ü  Odvádzanie pozornosti hračkami, knižkami a tabletom či násilné kŕmenie je neprípustné! Najlepší prístup je viesť s dieťaťom príjemný rozhovor o čomkoľvek a vtiahnuť ho do rodinnej konverzácie.

ü  V priebehu dňa dieťa nedostáva náhradu v podobe snackov, sladkostí a iných pochutín. Najlepšie je ich nahradiť ovocím a surovou zeleninou, ktoré má položené tzv. po ruke.  

ü  Ako pitie je najlepšia čistá voda alebo čaj, bez zvýšeného prísunu cukru. Džúsy a sladené nápoje vyvolávajú pocit nasýtenia a nie sú pre zdravý vývin dieťaťa vôbec vhodné.

ü  Aj malé dieťa zvládne základné činnosti prípravy stola pred jedlom. Pomoc dieťaťa v kuchyni alebo v jedálni je výbornou motiváciou k jeho samotnému stolovaniu a jedeniu.

Netreba očakávať, že zmeny v stravovaní dieťaťa nastanú okamžite. Dieťaťu treba dať čas k tomu, aby si pravidlá  stravovania osvojilo a najmä, aby pochopilo, aké výhody získava z ich dodržiavania a naopak, aké nevýhody pre neho vyplývajú z ich nedodržiavania. Riešenie celej situácie má však v rukách rodič, ktorý sa pri nastolení zmien správa láskavo no jednoznačne a stabilne.

Zdroj: Kast-Zahn, A. 2019. Ako naučiť deti pravidlá. Bratislava: Lindeli, 2019. ISBN 978-80-566-1142-5.

Komentáre