NAKRESLI SI PANÁČIKA

Grafomotorické cvičenia nemusia byť len na drilovacích pracovných listoch, kedy dieťa prevažne do riadku  kreslí rôzne grafomotorické tvary. Grafomotoriku môžete precvičovať aj pomocou riekaniek a básničiek už aj s tými najmenšími. 
Nakreslite panáčika podľa našej predlohy na papier tak, aby dieťa videlo postup kreslenia. Pritom hovorte básničku. Potom nechajte dieťa nech vami predkresleného panáčika obťahuje a pritom hovorte básničku. Pri básničke sa neponáhľajte, dajte dieťaťu dostatok času na vykonanie každého úkonu. Potom vyzvite dieťa nakresliť panáčika samostatne. Pokiaľ potrebuje predlohu, umožnite, aby sa na model panáčika pozeralo. Potom už nech skúsi panáčika nakresliť samo tak, aby sa doprevádzalo aj riekankou. Spoločne nakreslite toľko panáčikov, koľko sa vám páči. Môžu byť vysokí a nízki, chudí aj tuční. Nakoniec ich všetkých môže dieťa vyfarbiť a dokončiť mu vlasy, oblečenie či topánky.

VEĽKÉ KOLO, MALÉ KOLO,
OČKÁ, ÚSTA, NOŠTEK,
POŠLEM TI TAM BOŽTEK.
RUČIČKY A NOŽIČKY,
NEPOLÁM SI FARBIČKY.
                                                  (J. Kováčiková – upravené)

Kreslenie panáčika na riekanku prináša dieťaťu niekoľko benefitov:

  • uvoľnenie rúčky pri kreslení (sledujte rúčku dieťaťa pri kreslení kruhov, mala by byť uvoľnená, ceruzku by nemalo držať prisilno, ceruzka by mala plynulo kĺzať po papieri a ruka vykonávať plynulý pohyb)
  • precvičovanie kruhového tvaru (vyzvite dieťa, aby kruhy kreslilo opakovane na seba, akoby "miešalo polievku")
  • stimuláciu orientácie na ploche a na vlastnom tele (dieťa dokresľuje niektoré časti tela, nechajte nech ich ukáže aj samo na sebe)
  • stimuláciu sluchovej pamäte (dieťa po vás opakuje text básničky)
  • stimuláciu seriality a postupnosti (dieťa kreslí postupne po jednom časti panáčika)
  • intermodálne kódovanie (dieťa kreslí a zrakom kontroluje nakreslené a zároveň kresbu prispôsobuje počutému)
  • tréning zrakovej pamäte (dieťa si musí zapamätať zrakom jednotliuvé tvary a zakresliť ich po pamäti).

Komentáre