Jednou z rovín jazyka je lexikálno-sémantická
rovina, ktorá zahŕňa všeobecnú úroveň vyjadrovania (aktívnu slovnú zásobu),
porozumenie reči v bežnej komunikácii, pochopenie inštrukcií, výkladu,
pojmov, rozprávania apod. Okrem rozširovania slovnej zásoby ide aj
o poznávanie jej štruktúry, tzn. uvedomovanie si viac významov jedného
slova a špecifikácia jeho významu v kontexte, výber slov
z hľadiska komunikačného zámeru, rozlišovanie slova podľa jeho
teritoriálneho pôvodu (spisovné a nárečové slová), členenie slov na
základe všeobecnosti ich významu (významovo nadradené a podradené slová).
Dieťa, ktoré nastupuje do základnej školy, by malo:
-
dobre rozumieť reči v okruhu
bežnej komunikácie a inštrukciám,
-
mať veku primeranú rozvinutú slovnú
zásobu,
-
zmysluplne popísať, čo je na obrázku,
poznať a pomenovať nezmysel na obrázku,
-
interpretovať rozprávku, príbeh bez
názornej pomoci,
-
definovať význam pojmu,
-
tvoriť antonymá, homonymá, opozitá,
synonymá,
-
tvoriť nadradené a podradené
pojmy.
Zahrajte sa:
1. Budete potrebovať dvojice obrázkov, dobre poslúžia kartičky z Pexesa. Rozdeľte kartičky na dve skupiny, v každej skupine bude jeden obrázok z dvojíc. Jednu skupinu obrázkov rozložíme na stôl tak, aby bolo obrázky vidieť. Druhú skupinu položíme vedľa, kartičky sú uložené na sebe obrázkom dole. Jeden z hračov vezme prvú kartičku z kôpky tak, aby ju nikto nevidel. Snaží sa obrázok popísať, alebo na neho vymyslí hádanku. Napríklad: ak je na obrázku nakreslené jablko, môže ho popísať ako "je to červené, je sa to, rastie to na strome...". Druhý hráč hádanku háda a jej riešenie hľadá medzi rozloženými kartičkami položenými obrázkom nahor. Po uhádnutí si role vymenia.
2. Vymyslite si okruh, z ktorého necháte dieťa vymýšľať a menovať rôzne predmety a javy, ktoré sa k nemu vzťahujú. Napríklad: KUCHYŇA: varecha, tanier, hrniec, chladnička..., LES: stromy, zvieratá, huby, mach, tráva...
3. Ukážte dieťaťu niekoľko obrázkov, napríklad aj v knihe. Začnite s počtom 2 obrátky, potom počet postupne zvyšujte. Na základe týchto obrázkov bude dieťa tvoriť vety. Napríklad: strom, jablko, košík, rebrík, dedko - Dedko oprel rebrík o strom, vyliezol na neho a do košíka oberal jablká.
4. Povedzte slovo a dieťa bude k nemu vymýšľať synonymá, tzn. slová, ktoré ináč znejú, ale majú ten istý alebo podobný význam. Napríklad: balvan - skala, kameň, drobný - maličký, drobný, miniatúrny, studený - chladný, mrazivý.
5. Povedzte slovo a hľadajte k nemu zdrobneninu. Tvorbu zdrobnenín najlepšie predvediete na hre o mamičkách a mláďatkách. Každej mamke hľadajte mláďatko tak, že to mláďatko bude menšie od mamky: lev - levík, slon - sloník, pes - psík, mačka - mačička. Potom hovorte iné slová, napríklad: skriňa - skrinka, taška - taštička...
Komentáre
Zverejnenie komentára