ROZVÍJANIE SLOVNEJ ZÁSOBY JEDNODUCHÝMI HRAMI

Jednou z rovín jazyka je lexikálno-sémantická rovina, ktorá zahŕňa všeobecnú úroveň vyjadrovania (aktívnu slovnú zásobu), porozumenie reči v bežnej komunikácii, pochopenie inštrukcií, výkladu, pojmov, rozprávania apod. Okrem rozširovania slovnej zásoby ide aj o poznávanie jej štruktúry, tzn. uvedomovanie si viac významov jedného slova a špecifikácia jeho významu v kontexte, výber slov z hľadiska komunikačného zámeru, rozlišovanie slova podľa jeho teritoriálneho pôvodu (spisovné a nárečové slová), členenie slov na základe všeobecnosti ich významu (významovo nadradené a podradené slová).
Dieťa, ktoré nastupuje do základnej školy, by malo: 
-        dobre rozumieť reči v okruhu bežnej komunikácie a inštrukciám,
-        mať veku primeranú rozvinutú slovnú zásobu,
-        zmysluplne popísať, čo je na obrázku, poznať a pomenovať nezmysel na obrázku,
-        interpretovať rozprávku, príbeh bez názornej pomoci,
-        definovať význam pojmu,
-        tvoriť antonymá, homonymá, opozitá, synonymá,
-        tvoriť nadradené a podradené pojmy.

Zahrajte sa: 
1. Budete potrebovať dvojice obrázkov, dobre poslúžia kartičky z Pexesa. Rozdeľte kartičky na dve skupiny, v každej skupine bude jeden obrázok z dvojíc. Jednu skupinu obrázkov rozložíme na stôl tak, aby bolo obrázky vidieť. Druhú skupinu položíme vedľa, kartičky sú uložené na sebe obrázkom dole. Jeden z hračov vezme prvú kartičku z kôpky tak, aby ju nikto nevidel. Snaží sa obrázok popísať, alebo na neho vymyslí hádanku. Napríklad: ak je na obrázku nakreslené jablko, môže ho popísať ako "je to červené, je sa to, rastie to na strome...". Druhý hráč hádanku háda a jej riešenie hľadá medzi rozloženými kartičkami položenými obrázkom nahor. Po uhádnutí si role vymenia.
2. Vymyslite si okruh, z ktorého necháte dieťa vymýšľať a menovať rôzne predmety a javy, ktoré sa k nemu vzťahujú. Napríklad: KUCHYŇA: varecha, tanier, hrniec, chladnička..., LES: stromy, zvieratá, huby, mach, tráva... 
3. Ukážte dieťaťu niekoľko obrázkov, napríklad aj v knihe. Začnite s počtom 2 obrátky, potom počet postupne zvyšujte. Na základe týchto obrázkov bude dieťa tvoriť vety. Napríklad: strom, jablko, košík, rebrík, dedko - Dedko oprel rebrík o strom, vyliezol na neho a do košíka oberal jablká.
4. Povedzte slovo a dieťa bude k nemu vymýšľať synonymá, tzn. slová, ktoré ináč znejú, ale majú ten istý alebo podobný význam. Napríklad: balvan - skala, kameň, drobný - maličký, drobný, miniatúrny, studený - chladný, mrazivý.
5. Povedzte slovo a hľadajte k nemu zdrobneninu. Tvorbu zdrobnenín najlepšie predvediete na hre o mamičkách a mláďatkách. Každej mamke hľadajte mláďatko tak, že to mláďatko bude menšie od mamky: lev - levík, slon - sloník, pes - psík, mačka - mačička. Potom hovorte iné slová, napríklad: skriňa - skrinka, taška - taštička...





Komentáre