SPRIEVODCA ROZVÍJAJÚCIMI HRAMI, KTORÉ BY MALO MAŤ KAŽDÉ DIEŤA DOMA ČASŤ 1

Aké sú tie správne hry a hračky pre deti? Ktoré hry a hračky nielen zabavia, ale aj niečo naučia? Ktoré hračky a hry pre dieťa majú rozvíjajúci charakter?

Prečítajte si naše odporúčania, ktoré hry a hračky prinášajú deťom skutočný úžitok, pritom nie sú drahé a mnohé viete sami vyrobiť alebo zaimprovizovať s predmetmi v domácnosti.

Hra alebo hračka by mala rozvíjať konkrétnu schopnosť, resp. viacero schopností naraz. Máme na mysli najmä nasledujúce:

ü  motorika

ü  koncentrácia

ü  riešenie problémov

ü  jazyk a slovná zásoba

ü  myslenie 

ü  rané matematické schopnosti

ü  schopnosti potrebné pre budúce čítanie

Aj dobrá materská škola disponuje takýmito pomôckami a plne ich deťom ponúka. V 1. časti krátko popíšeme rozvíjajúci potenciál drevených kociek a puzzle. V popise ďalších prospešných hračiek budeme pokračovať v nasledujúcich dvoch častiach.

Drevené kocky

Jednou z najlepších investícií, ktorú môžete bez výčitiek zrealizovať, je nákup kvalitnej sady drevených kociek, ktoré deti budú roky používať. Mali by to byť väčšie aj menšie kocky rôznych tvarov. Prečo obyčajné drevené kocky sú pre rozvoj dieťaťa a jeho hru tak prospešné?

ü  Kocky deti využijú v každej fáze vývinu hry, pričom si budujú svoje kognitívne schopnosti.

ü  Manipulácia s kockami trénuje jemnú a hrubú motoriku, dieťa posilňuje malé ale aj väčšie svaly.

ü  Konštruovanie stavieb vedie k fantázii, ako ďalej jednoduchú stavbu vybudovať do zložitejšieho celku a využiť ju k ďalšej hre spolu s figúrkami, autíčkami a inými komponentmi.

ü  Budovanie stavieb z kociek postupne posilňuje koncentráciu a sústredenie.

ü  Stále zložitejšia manipulácia a výzvy ku konštruovaniu ponúkajú dieťaťu problémy, ktoré sa učí samo zvládnuť a riešiť.

ü  Kocky sú výborným prostriedkom k nadobudnutiu elementárnych východísk pre matematiku najmä v kategóriách, ako sú množstvo, veľkosť, tvar, farba, počet apod.

Puzzle

Skladanie puzzle sú ďalšou hrovou činnosťou, ktorá stimuluje viacero schopností a zručností. Každé dieťa by malo mať doma niekoľko puzzle. Manipulácia s puzzle dielikmi rozvíja jemnú motoriku a vyostruje koordináciu ruku – oko. Pokiaľ dieťa skladá puzzle na podlahe, je nútené pohybovať sa a striedať polohy. Vtedy je stimulovaná hrubá motorika a vnímanie vlastného tela. Puzzle dieliky sú často po stole porozhadzované, dieťa sa za nimi naťahuje do rôznych strán vrátane cez svoju stredovú líniu – pravou rukou k ľavej strane tela a naopak. Puzzle sú výbornou hrou k trénovaniu vytrvalosti, sústredenia, vôle činnosť dokončiť.

Okrem uvedených kvalít ponúka puzzle priestor k rozvíjaniu vizuálneho vnímania v každej svojej čiastkovej oblasti – diferenciácie, pozornosti, analýze a syntéze i pamäti. Malé deti by mali začať s počtom dielov 4 až 6, šesť ročné dieťa by malo samo poskladať 24 dielikov.


V ďalšej časti popíšeme výhody mozaikovej hry, navliekačiek a šnurovačiek. Preskúmame výhody pamäťových hier ako je pexeso a zamyslime sa, prečo je potrebné, aby malo dieťa dostupnosť k hračkárskemu oblečeniu a k hračkám, ktoré imitujú svet dospelých.

Komentáre