Hejného metóda je netradičný spôsob výučby matematiky na základe rešpektovania 12 kľúčových princípov, ktoré dieťaťu pomôžu vydať na cestu za matematikou samo a s radosťou. Aký má teda cieľ Hejného metóda? Je sformulovaný v motte jej zakladateľa:
„Dbaj na to, aby tvoja snaha naučiť žiakov matematiku neprevýšila tvoju snahu vychovať slušných ľudí.“ Vít Hejný
1.ROLA UČITEĽA: Učiteľ nie je autorita ale organizátor výučby,
povzbudzuje, zadáva vhodné úlohy, raduje sa z objavov a riadi
diskusie. Je tichým sprievodcom, ale nestáva sa hlavným aktérom.
2.BUDOVANIE SCHÉM: V živote sú schémy hlavným nástrojom
rozhodovania a podieľajú sa na voľbe cieľov. Viaceré zákonitosti
prináležiace k schémam bežného života vzťahujú sa k matematickým
schémam. Aj deti majú v hlave schémy. Hejného metóda ich posilňuje
a vyvodzuje z nich princípy.
3.PRÁCA V PROSTREDIACH: Ak dieťa pozná
prostredie, kde sa dobre cíti, sústredí sa na danú úlohu a nevníma podnety
z prostredia, ktoré by ho mohli rozptyľovať. Deti vo vytvorených matematických prostrediach
pracujú opakovane, získavajú istotu, vzájomne diskutujú a strácajú tak
strach z matematiky.
4.PRELÍNANIE TÉM: Informácie sú
vždy uložené v schéme, ktorú si dieťa vybaví kedykoľvek a samo si tak
vyberie, čo mu viac vyhovuje. Ak témy uložené v schémach vychádzajú
z vlastnej skúsenosti dieťaťa, vie si ich ľahšie vybaviť a odvodiť
z nich nový poznatok.
5.ROZVOJ OSOBNOSTI: Učiteľ Hejného metódy neodovzdáva hotové poznatky
a poučky, ale učí deti argumentovať a diskutovať. Deti tak vedia, čo je
pre nich správne, naučia sa rešpektovať názor druhého a sami sa dokážu
rozhodovať.
6.SKUTOČNÁ
MOTIVÁCIA: Dieťa má od
narodenia silnú potrebu spoznávať a je zvedavé. S motiváciou sa teda
už narodí. V Hejného metóde prichádza každé dieťa na riešenie úlohy vďaka
vlastnému úsiliu, čo prináša radosť z úspechu. Vďaka pozitívnej atmosfére
sa ocení úspech aj tých, ktorí prídu na riešenie neskôr.
7.REÁLNE
SKÚSENOSTI:
Staviame na detskej skúsenosti zo života – doma, na pieskovisku či s inými
deťmi. Výhodou získavania skúseností je, že ich dieťa nadobudne aj vtedy, ak
úlohu nevyrieši. Dôležité je to, že sa zúčastní procesu riešenia.
8.RADOSŤ Z MATEMATIKY: Dieťa, ktorému
sú poznatky vnútené, nebude ochotné sa k ďalším vedomostiam dopracovať vlastným
úsilím. Preto je dôležité vybudovať kladný vzťah k matematike
a nastaviť náročnosť úloh tak, aby aj slabšie deti mohli prežiť radosť
z úspechu, ktorá je pre nich hnacím motorom k ďalšej aktivite.
9.PODPORA
SPOLUPRÁCE: Cieľom
učiteľa Hejného metódy je vybrať také formy práce, ktoré budú podporovať
spoluprácu a interakciu medzi deťmi. Deti tak majú možnosť po celý čas
diskutovať, rozmýšľať a hľadať správne riešenie v skupine. Učiteľ je
v roli pozorovateľa.
10.VLASTNÝ POZNATOK: Cesta
k objaveniu smeruje od skúsenosti k pojmu. Dieťa diskutuje, zvažuje
a radí sa s kamarátom a vysvetľuje mu svoje poznatky, ktoré si
zároveň overí v ďalších úlohách.
Ale čo je najdôležitejšie, dieťa rozumie tomu, čo robí.
11.PRÁCA S CHYBOU:
Chyba
je naša kamarátka, dokonca ju vítame. Stará múdrosť totiž hovorí: „Chybami
sa človek učí.“ Učiteľ nesmie vnímať chybu ako negatívum, ale pomôcť dieťaťu
poučiť sa z chýb. Ukáže mu, ako sa on mýli a hľadá príčinu omylu. Je
vhodné, ak učiteľ svoju chybu nahlas analyzuje pred deťmi.
12.PRIMERANÉ
VÝZVY:
Podstatou Hejného metódy je primerane rozdeliť úlohy podľa potrieb detí tak, aby boli pre nich zábavné, nepreťažovali ich a zároveň boli výzvou zdolať náročnejšie úlohy.
Rola rodiča v Hejného metóde: Buďte pre svoje
dieťa pozorným poslucháčom a na chyby reagujte otázkou. Vaše dieťa už nie je
iba konzumentom, ale stáva sa spolutvorcom matematickej múdrosti, zvyšuje sa mu
intelektuálne sebavedomie a získava hlbšie poznanie.
Spracovala: Veronika Fořtová (učiteľka MŠ Nižný Klátov)
Zdroj: https://www.indicia.sk/aktualne-skolenia/hejneho-metoda/principy-hejneho-metody
Komentáre
Zverejnenie komentára