HEJNÉHO METÓDA NIE JE LEN O MATEMATIKE

Hejného metóda je netradičný spôsob výučby matematiky na základe rešpektovania 12 kľúčových princípov, ktoré dieťaťu pomôžu vydať na cestu za matematikou samo a s radosťou. Aký má teda cieľ Hejného metóda? Je sformulovaný v motte jej zakladateľa: 

„Dbaj na to, aby tvoja snaha naučiť žiakov matematiku neprevýšila tvoju snahu vychovať slušných ľudí.“ Vít Hejný


12 kľúčových princípov

1.ROLA UČITEĽA: Učiteľ nie je autorita ale organizátor výučby, povzbudzuje, zadáva vhodné úlohy, raduje sa z objavov a riadi diskusie. Je tichým sprievodcom, ale nestáva sa hlavným aktérom.

2.BUDOVANIE SCHÉM: V živote sú schémy hlavným nástrojom rozhodovania a podieľajú sa na voľbe cieľov. Viaceré zákonitosti prináležiace k schémam bežného života vzťahujú sa k matematickým schémam. Aj deti majú v hlave schémy. Hejného metóda ich posilňuje a vyvodzuje z nich princípy.

3.PRÁCA V PROSTREDIACH: Ak dieťa pozná prostredie, kde sa dobre cíti, sústredí sa na danú úlohu a nevníma podnety z prostredia, ktoré by ho mohli rozptyľovať. Deti vo vytvorených matematických prostrediach pracujú opakovane, získavajú istotu, vzájomne diskutujú a strácajú tak strach z matematiky.

4.PRELÍNANIE TÉM: Informácie sú vždy uložené v schéme, ktorú si dieťa vybaví kedykoľvek a samo si tak vyberie, čo mu viac vyhovuje. Ak témy uložené v schémach vychádzajú z vlastnej skúsenosti dieťaťa, vie si ich ľahšie vybaviť a odvodiť z nich nový poznatok.

5.ROZVOJ OSOBNOSTI: Učiteľ Hejného metódy neodovzdáva hotové poznatky a poučky, ale učí deti argumentovať a diskutovať. Deti tak vedia, čo je pre nich správne, naučia sa rešpektovať názor druhého a sami sa dokážu rozhodovať.

6.SKUTOČNÁ MOTIVÁCIA: Dieťa má od narodenia silnú potrebu spoznávať a je zvedavé. S motiváciou sa teda už narodí. V Hejného metóde prichádza každé dieťa na riešenie úlohy vďaka vlastnému úsiliu, čo prináša radosť z úspechu. Vďaka pozitívnej atmosfére sa ocení úspech aj tých, ktorí prídu na riešenie neskôr.

7.REÁLNE SKÚSENOSTI: Staviame na detskej skúsenosti zo života – doma, na pieskovisku či s inými deťmi. Výhodou získavania skúseností je, že ich dieťa nadobudne aj vtedy, ak úlohu nevyrieši. Dôležité je to, že sa zúčastní procesu riešenia. 

8.RADOSŤ Z MATEMATIKY: Dieťa, ktorému sú poznatky vnútené, nebude ochotné sa k ďalším vedomostiam dopracovať vlastným úsilím. Preto je dôležité vybudovať kladný vzťah k matematike a nastaviť náročnosť úloh tak, aby aj slabšie deti mohli prežiť radosť z úspechu, ktorá je pre nich hnacím motorom k ďalšej aktivite.

9.PODPORA SPOLUPRÁCE: Cieľom učiteľa Hejného metódy je vybrať také formy práce, ktoré budú podporovať spoluprácu a interakciu medzi deťmi. Deti tak majú možnosť po celý čas diskutovať, rozmýšľať a hľadať správne riešenie v skupine. Učiteľ je v roli pozorovateľa.

10.VLASTNÝ POZNATOK: Cesta k objaveniu smeruje od skúsenosti k pojmu. Dieťa diskutuje, zvažuje a radí sa s kamarátom a vysvetľuje mu svoje poznatky, ktoré si zároveň overí v ďalších úlohách. Ale čo je najdôležitejšie, dieťa rozumie tomu, čo robí.

11.PRÁCA S CHYBOU: Chyba je naša kamarátka, dokonca ju vítame. Stará múdrosť totiž hovorí: „Chybami sa človek učí.“ Učiteľ nesmie vnímať chybu ako negatívum, ale pomôcť dieťaťu poučiť sa z chýb. Ukáže mu, ako sa on mýli a hľadá príčinu omylu. Je vhodné, ak učiteľ svoju chybu nahlas analyzuje pred deťmi.

12.PRIMERANÉ VÝZVY: Podstatou Hejného metódy je primerane rozdeliť úlohy podľa potrieb detí tak, aby boli pre nich zábavné, nepreťažovali ich a zároveň boli výzvou zdolať náročnejšie úlohy.

Rola rodiča v Hejného metóde: Buďte pre svoje dieťa pozorným poslucháčom a na chyby reagujte otázkou. Vaše dieťa už nie je iba konzumentom, ale stáva sa spolutvorcom matematickej múdrosti, zvyšuje sa mu intelektuálne sebavedomie a získava hlbšie poznanie.

Spracovala: Veronika Fořtová (učiteľka MŠ Nižný Klátov)

Zdroj: https://www.indicia.sk/aktualne-skolenia/hejneho-metoda/principy-hejneho-metody 

Komentáre